خزان عشق


استاد سید جواد بدیع زاده در سال ۱۲۸۰ خورشیدى در خانواده اى اهل منبر در تهران زاده شد. پدرش «بدیع المتکلمین» ، از واعظان معروف دوره مشروطیت بود. بدیع المتکلمین که به «سیدانارى» شهرت داشت، فرزند را نیز غالباً به مجالس وعظ و روضه خوانى خود مى برد تا با شیوه آوازخوانى مذهبى آشنا شود. «جواد» ، موسیقى ردیف سنتى وگوشه هاى بیشمار آن را از پدر و نیز از دائى خود که او نیز از واعظان خوش صداى زمان بود، فرا گرفت. شاید پدر در این اندیشه بود که از پسر جانشینى براى خود بسازد. ولى فرزند بعدها راه دیگرى را برگزید.بدیع زاده در سال ۱۳۰۴ که کمپانى صفحه پرکنى «هیز مسترزویس» شعبه خود را در تهران گشود، به عنوان نخستین خواننده مرد، دو قطعه آواز و سه تصنیف از ساخته هاى خود را به ضبط درآورده است. از آن پس تا سال ۱۳۱۴ بدیع زاده ۲۴ تصنیف ساخته که همه روى صفحه ضبط شده است. او در سال هاى بعد در سفرهائى به حلب و بیروت و برلین و شبه قاره هند، بر شمار ضبط آهنگ هاى خود افزوده است.از میان آفریده هاى معروف او مى توان از سرود «ایران، کشور داریوش» و ترانه هاى جلوه گل، داد دل، دل افسرده، هدیه خاک، گل پرپر و «خزان عشق» یاد کرد «خزان عشق» که تا زمان ما جاذبه خود را حفظ کرده در سال ۱۳۱۳ در پیوند با متنى عاشقانه از «رهى معیرى» ساخته شده است.-جواد بدیع زاده، سرانجام در دى ماه سال ،۱۳۵۸ در سن هفتاد و هشت سالگى، بر اثر دومین سکته مغزى، در تهران چشم از جهان فرو پوشید.

شد خزان گلشن آشنایی

بازم آتش به جان زد جدایی

عمر من ای گل طی شد بهر تو

وز تو ندیدم جز بدعهدی و بی وفایی

با تو وفا کردم تا به تنم جان بود

عشق و وفا داری با تو چه دآرد سو

آفت خرمن مهر و وفایی

نو گل گلشن جور و جفای

یوز دل سنگت آه

دلم از غم خونین است

روش بختم اين است

از جام غم مستم

دشمن می پرستم

تا هستم

تو و مست از می به چمن

چون گل خندان از مستی وگریه من

با دگران در گلشن نوشی مي

من ز فراغت ناله کنم تا کی

تو و نی چون ناله کشیدن ها

من و چون گل جامه دریدن ها

ز رقیبان خواری دیدن ها

دلم از غم خون کردی

چه بگویم چون کردی

دردم افزون کردی

برو ای از مهر و وفا عاری

برو ای عاری ز وفاداری

بشکستی چون زلفت عهد مرا

دریغ و درد از عمرم

که در وفایت شد طی

ستم به یاران تا چند

جفا به عاشق تا کی

نمی کنی ای گل یک دم يادم

که همچو اشک از چشمت افتادم

تا کی بي تو بود

از غم خون دل من

آه از دل تو

گر چه ز محنت خوارم کرد

یبا غم و حسرت یارم کردی

عشق تو دارم باز

بکن ای گل با من هر چه تواني ناز

هر چه تواني ناز

کز عشقت می سوزم
دریافت کامل ترانه خزان عشق(حجم 5.82 MB )

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes