بارسلونا سیاسی ترین تیم فوتبال دنیا


«چیزی بیش از یک باشگاه»،این شعار رسمی باشگاه بارسلوناست.باشگاهی که در تاریخ صدو هفت ساله خودبارها نقشی متفاوت تر از یک باشگاه ورزشی را بازی کرد.چه در زمان حکومت دیکتاتوری ژنرال فرانکو که مردم جدایی طلب ایالت کاتالونیا با وجود قانون سفت و سخت برای ممنوعیت از زبان کاتالونیایی،در استادیوم نیو کمپ شعارهای کاتالونیایی را فریاد می زدند،چه پس از دوره دیکتاتوری فرانکوکه باز هم لوگوی باشگاه به پرچم رسمی جدایی طلبان تغییر کرد.

بارسلونا سیاسی ترین باشگاه دنیا است.این تیم همیشه نماد اپوزسیون حکومت اسپانیا بوده و هنوز هم این نقش را دارد.هر چند که دیگر «ساپاترو»،نخست وزیر اسپانیا خودش یکی از هواداران بارسلوناست.شاید به خاطر همین شد که آنها یکی از پرطرفدارترین تیمهای دنیا هم به حساب می آیند.تا ماه گذشته بارسلونا 151127 نفر عضو رسمی داشت که این رقم60 هزار نفر بیش تر ازظرفیت استادیوم اختصاصی تیم است.البته به طور متوسط هر هفته 200 نفر به اعضای رسمی بارسلونا اضافه می شوندکه بیشترینشان نوزادانی هستند که در ایالت کاتالونیا به دنیا آمده اند.در دنیا هم حدود 1800 کانون رسمیفعالیت می کنند که هر یک از آنها هم بالای هزار نفر عضو دارند.

پیراهنی که بازیکنان بارسلونا در زمین می پوشند،بخشی از پرچم ایالت کاتالونیاست.برای همین در صدو هفت سالی که تیم با این پیراهن به زمین رفته،هیچ تبلیغی روی پیراهن نقش نبسته.تنها یک بار در سال 2005 لوگوی شبکه تلویزیونی «TV3»روی بازوی چپ آنها کار شده بود و امسال هم که برای اولین بار روی پیراهن آنها لوگویی غیر از نماد باشگاه و نماد ایالت وجود دارد.بارسلونا در یک قرارداد پنج ساله با یونیسف تعهد داده که برای پنج سال لوگوی آنها را روی پیراهنش چاپ کند و در ازای آن،سالی دو میلیون دلار هم به یونیسف کمک کند.با این حساب همه می فهمند که این کار هم حکم کمک به یو نیسف را دارد تا وسیله ای برای درآمد زایی.

1 comments:

سلام. رضاي عزيز اتفاقي به وبلاگت سر زدم و ديدم خوشبختانه دوباره فعالش كرده اي. هرچند مثل سابق زياد فوتبالي نيستم اما بعد از ليورپول بارسلونا دومين تيمي است كه دوست دارم. درباره ي مسائل فكري هم بنويس مثل سابق. باقي بقايت.

» نظر شما؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes